Courgettesoep

Courgettesoep

Woensdag soep dag, zo had ik het mij ooit voorgesteld. Een grote pan vers gemaakte soep op tafel, mooie soepkommen en smullende kinderen. Het is er nooit van gekomen, het zijn geen soep liefhebbers. De oudste eet (als het moet) champignonsoep maar dan zonder champignons (ja, echt), de middelste eet uien- en champignonsoep en de jongste eet gewoon geen soep.  Er is wel één uitzondering, soto ajam, een Indonesische maaltijdsoep met kip maar daar kom ik later nog een keer op terug (ik kan je wel alvast verklappen dat ze hem alle drie op hun eigen wijze eten). Terug naar de courgettesoep, een groente die geen uitgesproken smaak heeft en geschikt is voor de ‘beginnende-soep-eter’. Ik ga weer eens een poging wagen om mijn kinderen dit voor te schotelen maar om eerlijk te zijn denk ik dat ik dit pannetje soep in mijn ééntje moet wegwerken.

Nodig voor 2 liter soep:

  • 2 courgettes, in grove stukken gesneden
  • 2 middelgrote uien, in grove stukken gesneden
  • 2 teentjes knoflook, in plakjes gesneden
  • 1,5 liter kippenbouillon
  • 1 doosje Boursin van 80 gram
  • Scheutje olijfolie
  • zout & peper
  • staafmixer

Doen:

  • Verhit een scheut olijfolie in een hoge pan en  fruit daarin de ui en knoflook ongeveer 5 minuten.
  • Voeg de courgette toe en bak dit op middelhoog vuur ongeveer 10 minuten.
  • Nu mag de kippenbouillon erbij, breng het aan de kook, zet daarna het vuur zachter en laat dit 15 tot 20 minuten pruttelen.
  • Voeg de boursin toe en pureer alles met de staafmixer tot een gladde soep.
  • Voeg naar smaak zout en peper toe.

Tip:

  • Ook lekker met reepjes gerookte zalm of uitgebakken spekjes.
  • De vegetariërs onder ons gebruiken gewoon groentebouillon.
Geef een reactie

