Surinaamse nasi

Hier kun je mij echt voor wakker maken, sinds ik dit recept heb ontdekt wil ik om eerlijk te zijn geen andere nasi meer. Het recept heb ik gevonden op de site van Francesca, http://www.francescakookt.nl/surinaamse-nasi/. Zij voegt er ook nog gedroogde garnalen aan toe maar dit heb ik zelf nog nooit gedaan, gewoon omdat ik ze vergeten was te kopen en het zonder de garnalen al een fantastisch gerecht vind. Weet je niet wat trassi is en hoe het ruikt dan kom je misschien voor een kleine verassing te staan, ik vind en dat meen ik echt dat het stinkt! Geloof me, het komt allemaal goed en als het op je bord ligt merk je er niks meer van :-). Trassi is trouwens een bekende smaakmaker in de Oosterse keuken die wordt gemaakt van kleine, gedroogde gezouten garnalen die weer zijn samengeperst tot een blok of pasta.

Bij deze nasi eet ik saté en groentes in het zuur, die ik overigens ook weer van de site van Francesca heb gehaald.

Nodig voor 5 personen:

  • 500 gram Basmati rijst
  • 1 grote ui, fijn gesneden
  • 6 teentjes knoflook, geperst
  • 3 maggiblokjes (tegenwoordig ook bij AH en anders bij de Toko)
  • klein stukje trassi (1/2 centimeter bij een 1/2 centimeter) (Toko)
  • 1 theelepel zwarte peper
  • 1/2 theelepel pimentpoeder (Toko)
  • 2 centimeter verse gember, geraspt
  • 250 gram kipfilet
  • 7 eetlepels zoute ketjap
  • 3 eetlepels zoete ketjap
  • 4 stengels bladselderij, fijn gesneden
  • 250 gram (diepvries) doperwten
  • zonnebloemolie
Ingredienten Surinaamse nasi

Van links naar rechts: zoute ketjap, zoete ketjap en maggiblokjes

Doen:

  • Kook de Basmati rijst zoals aangegeven staat op de verpakking en laat deze afkoelen.
  • Snijd de kip in grove stukken en marineer (minimaal 1 uur) met een verkruimeld maggiblokje. Bak deze daarna op hoog vuur aan in wat zonnebloemolie zodat de kip een krokant jasje krijgt. Laat de kip wat afkoelen en snijd deze in kleine stukjes.
  • Doe wat zonnebloemolie in een grote wok of braadpan en bak de uien met knoflook op zacht vuur ongeveer 4 minuten.
  • Voeg de zwarte peper, pimentpoeder, trassi, gember en maggiblokjes toe. Voeg een klein scheutje water toe en bak dit ook nog ongeveer 4 minuten.
  • Voeg de stukjes kip en de doperwten toe en roer het geheel goed om.
  • Nu doe je de helft van de rijst erbij samen met 4 eetlepels zoute ketjap en 2 eetlepels zoete ketjap. Met twee lepels schep je dit voorzichtig maar goed om zodat alle rijstkorrels een kleurtje krijgen.
  • Voeg de andere helft van de rijst toe en nog 3 eetlepels zoute ketjap en 1 eetlepel zoete ketjap, weer heel goed doorroeren en voorzichtig warm laten worden.
  • Als laatste de selderij toevoegen en weer goed omscheppen.

Surinaamse nasi

Een gedachte over “Surinaamse nasi

  1. Pingback: Groentes in het zuur | Uit de keuken van Lein

Geef een reactie

