Uienquiche met abdijbier

Afgelopen weekend mocht ik weer wat koken voor een feestje van iemand anders. Ik was gelukkig zo slim om van deze versie twee quiches te maken. En lekker dat hij was, dit is zeker een blijvertje. Het recept heb ik gevonden op het blog van Caroline Brouwer, zij gebruikt een rol croissantdeeg in dit recept.

Uienquiche met abdijbier

Nodig:

  • 750 gram uien (ik nam witte ui, rode ui en sjalotten), in halve ringen gesneden
  • 100 milliliter abdijbier, ik nam Chimay rood
  • 100 gram Parmaham
  • 200 gram Port Salut, in plakken gesneden
  • 6 plakken deeg voor hartige taart
  • 4 eieren
  • 150 milliliter slagroom
  • 3 eetlepels platte peterselie, fijn gesneden
  • olijfolie
  • zout en peper

Abdijbier

Doen:

  • Verhit wat olijfolie in de koekenpan en bak hierin de uien ongeveer 10 minuten.
  • Voeg het bier toe en laat het geheel stoven totdat het vocht verdwenen is.
  • Laat het deeg voor hartige taart ontdooien.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Vet een quichevorm in en bekleed deze met het deeg, verdeel de Parmaham over de bodem en doe hierop het uienmengsel.
  • Klop in een kom de eieren los met de slagroom, peterselie en wat zout en peper.
  • Schenk het mengsel voorzichtig over de uien en leg de Port Salut hierop.
  • Bak de quiche in ongeveer 30 tot 35 minuten gaar in de oven.
  • Bestrooi eventueel nog met wat peterselie.
