Worteltjescake

Mij maak je niet blij met een wortel! In de soep of in een stoofgerecht vind ik het prima maar verder…, ik kan een rauwe wortel niet eens doorslikken, ik kauw te lang waardoor er pulp ontstaat en vervolgens stik ik er bijna in. Ook bij het avondeten zul je bij ons nooit een pannetje wortels op tafel zien staan. Vorige week kwam mijn middelste terug van kookcursus met dit recept voor worteltjescake en gelukkig had hij nog één cupcake bewaard, ‘dat is mijn toetje mam’. Zo nieuwsgierig als ik ben wilde ik natuurlijk wel een heel klein stukje proeven, en ik was blij verrast. De topping heb ik een beetje aangepast, het frisse van de limoen doet het namelijk prima bij het zoete van de cake.

Worteltjescake 2

Nodig voor 1 cake of 12 cupcakes:

  • 130 gram bloem
  • 125 gram suiker
  • 0,5 theelepel baksoda (Toko)
  • 1 kleine theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel kaneel
  • snuf zout
  • 2 eieren
  • 120 milliliter zonnebloemolie
  • 1 theelepel vanillearoma of 1 vanillestokje, opengesneden merg eruit. 
  • 140 gram wortels, fijn geraspt
  • 55 gram walnoten, in kleine stukjes gesneden

Worteltjescake 1

Nodig voor de MonChou-limoen crème:

  • 100 gram MonChou
  • 75 gram poedersuiker
  • 1 vanillestokje, opengesneden en merg eruit of 1 theelepel vanille aroma
  • 1 limoen, wat rasp van de schil en het sap

Doen:

  • Zorg ervoor dat de ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
  • Verwarm de oven voor op 175 graden en vet de cakevorm in of doe de papieren bakjes in de cupcakevorm.
  • Zeef de bloem boven een kom en voeg de baksoda, bakpoeder, kaneel en zout toe.
  • Klop in een andere kom de eieren ongeveer 1 minuut. Voeg de suiker toe en klop nog 3 tot 4 minuten totdat het mengsel dikker wordt en lichter van kleur.
  • Voeg de olie toe en klop het nog even door zodat het één massa wordt, voeg het vanillearoma of de merg van het vanillestokje toe.
  • Voeg de bloem-mix toe en meng het totdat het één geheel is.
  • Spatel de walnoten en de geraspte wortels erdoor.
  • Verdeel het beslag over de cupcakevormpjes of de cakevorm.
  • De cupcakes moeten ongeveer 18 tot 20 minuten in de oven, maak je een cake dan moet deze ongeveer 25 tot 30 minuten in de oven. Wanneer de cakes klaar zijn kun je dit controleren door een satéprikker in de cake te steken, deze moet er droog uitkomen.
  • Terwijl de cupcakes in de oven staan kun je de MonChou-limoen crème maken. Doe de MonChou, de poedersuiker, de vanille (of het aroma) en het sap van de limoen in een kom en klop dit mengsel nog 2 tot 3 minuten totdat de klontjes eruit zijn.
  • Wanneer de cake klaar is laat je deze afkoelen (ongeveer een uur) daarna doe je de MonChou crème erop.
  • Strooi wat van de geraspte schil over de MonChou-limoen crème.

 

Geef een reactie

