Pannenkoeken

Afgelopen weekend stond ik lekker te koken, mijn jongste kwam binnen, keek in de pan en meldde mij vervolgens dat ze niet van plan was om dat te gaan eten. Zij ging pannenkoeken bakken! Ik hoorde mijzelf zeggen dat ik geen pannenkoekenmeel in huis had maar wist al snel dat dat een stomme opmerking was. Zij wist heel goed dat je daar bloem, melk en eieren voor nodig hebt en laten we dat nou standaard in huis hebben. Ik beken, tot een paar maanden geleden kocht ik gewoon een pak pannenkoekenmix waar je alleen nog water aan toe moest voegen. Waarom? Geen idee, lui gedrag denk ik. Manlief vond dat eigenlijk wel een beetje vreemd, alles wordt hier vers gemaakt en pannenkoekenbeslag haal ik uit een pakje. Hij ging even op onderzoek uit, en nu? Nu maken we pannenkoekenbeslag dus gewoon zelf!

En dat leuke sjabloon? Die bestel je bij De Wonder Werkplaats, met een beetje poedersuiker tover je je saaie pannenkoek heel snel om tot een vrolijke pannenkoek met je eigen naam.

Pannenkoek

Nodig voor ongeveer 8 pannenkoeken:

  • 250 gram bloem
  • 500 milliliter melk
  • 2 eieren
  • snuf zout

Doen:

  • Doe alle ingrediënten in een beslagkom en klop dit met de garde tot een klontvrij beslag.
  • Zorg ervoor dat je pan goed heet is en laat klontje boter smelten in de pan.
  • Giet wat beslag in de pan en draai de pan snel rond zodat de bodem bedekt is met het beslag.
  • Bak de pannenkoek op niet al te hoog vuur, wacht tot de pannenkoek aan de bovenkant droog is en aan de onderkant mooi bruin.
  • Draai de pannenkoek om en bak de andere kant totdat deze mooi bruin is.

Tips:

  • In plaats van de garde kun je ook de blender of de staafmixer gebruiken voor een mooi beslag.
2 gedachtes over “Pannenkoeken

Geef een reactie

