Aardappelpuree

Ooit in een heel ver verleden heb ik mijn kinderen wegens tijdgebrek aardappelpuree uit een pakje gegeven. Tot op de dag van vandaag is ‘aardappelpuree’ bijna een scheldwoord in dit huis. Ik zie het nog voor me dat ze een hap namen en alledrie hun bord naar voren schoven, ‘of ik het misschien ook zelf even wilde proeven’. Uiteraard is dat goedje de kliko in gegaan en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat mij op dat moment bezielde. Het maken van een goede aardappelpuree is niet moeilijk en een goede basis voor stamppotten en ovenschotels.

Aardappelpuree

Nodig voor 4 personen:

  • 1 kilo kruimige of iets kruimige aardappelen
  • 150 milliliter warme melk
  • 100 gram roomboter
  • zout en peper

Doen:

  • Schil de aardappels en snijd ze in gelijke stukken zodat ze tegelijk gaar worden. Doe ze in een pan met water en een snufje zout en laat het geheel ongeveer 20 minuten koken totdat ze gaar zijn.
  • Giet de aardappels af en laat ze op een heel laag vuurtje nog even uitdampen zodat ze mooi droog zijn.
  • Voeg de warme melk en roomboter toe en stamp de aardappelen zo fijn als je kan.
  • Breng op smaak met zout en peper.

Tips:

  • Gebruik alsjeblieft nooit de mixer, er ontstaat dan een lijmachtige substantie.
  • Als je hem hebt gebruik dan een echte pureeknijper, hierdoor krijg je een nog fijnere/zachte puree.
  • Voeg nog een snufje nootmuskaat toe.
Geef een reactie

