Gehaktballetjes met verstopte groentes

Kinderen moeten groentes in pure vorm eten. 

Ik ben het eens met deze stelling maar werkt het in de praktijk? Bij mij in ieder geval niet (altijd). Hoe leuk is het dan om ze na de maaltijd te laten weten dat ze toch die groentes hebben gegeten waar ze normaal gesproken met een vies gezicht naar kijken. Ik vind dat héééééél erg leuk :-). Zolang je zelf maar alles eet en proeft en denk ik dat het op lange termijn wel goed komt. Ik deed de test hier in huis met gehaktballetjes waarin ik mais en doperwten verwerkte, dit zorgt voor een zoet accent. Benieuwd naar de uitkomst van deze test? Vier van de vijf willen deze balletjes vaker eten en nummer vijf, de jongste gaat liever naar oma voor een echte gehaktbal. Een score van 80%, voor mij is deze test geslaagd!

Gehaktballetjes met verstopte groentes

Nodig:

  • 500 gram rundergehakt
  • 80 gram paneermeel
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 1 flinke teen knoflook
  • 100 gram mais (blik)
  • 125 gram doperwten (diepvries, ontdooien niet nodig)
  • 1 ui
  • 1 ei
  • olijfolie
  • zout en peper

Doen:

  • Doe alle ingrediënten met uitzondering van het gehakt in de keukenmachine en pureer dit tot een glad mengsel.
  • Meng het gehakt met het gepureerde mengsel en draai er balletjes van, zet de balletjes een half uurtje in de koelkast.
  • Verhit wat olijfolie in een koekenpan en bak de balletjes op middelhoog vuur rondom bruin, zet het vuur zachter en gaar ze nog ongeveer 10 tot 15 minuten.

Tips:

  • Zijn je kinderen niet zo moeilijk met groentes, doe het mengsel dan wat korter in de keukenmachine zodat de
    structuur van de groentes nog aanwezig is.
  • Heerlijk in een pita broodje met wat sla, komkommer, tomaat en knoflooksaus.
Geef een reactie

