Spruitjes met spek en kaas

Ik heb dus een lief :-), een lief die dus echt alles lust, ik heb in elk geval nog niks ontdekt wat hij niet lust. In onze ‘beginfase’ waarin je nog wel eens vraagt ‘wat wil je eten?’ kwam hij ooit met het idee om spruitjes te eten. Eén van de slechtste ideeën ooit vond ik toen. Maar goed, je moet wat voor je lief over hebben. Hij stelde voor om ze te eten met gebakken spekjes en geraspte kaas, die poging wilde ik nog wel wagen, kaas en spek maken namelijk heel veel dingen lekker :-). Ik moet toegeven dat ik ze op deze manier wel wil eten, het is niet mijn favoriete groente maar zo één of twee keer per jaar kan ik daar prima mee leven. Jaren later, toen we in de zwemlesfase van de kinderen waren aangekomen mochten zij bij het behalen van een schubje het eten van die avond kiezen. Dan verwacht je dus dat ze gaan roepen om patat, pannenkoeken of pizza. Niks was minder waar, mijn oudste riep dan heel blij ‘yes, we gaan spruitjes eten’. Dat is het enige jaar dat ik meer spruitjes heb gegeten dan op de planning stond, gelukkig vroegen de andere twee wel gewoon om patat of pannenkoeken.

Spruitjes met spek en kaas

Nodig voor 4 personen:

  • 600 gram spruitjes, schoongemaakt
  • 1 ui, in kleine blokjes
  • 125 gram spekreepjes
  • 100 gram geraspte kaas
  • olijfolie
  • peper

Doen:

  • Breng een pan met water en wat zout aan de kook, voeg de spruitjes toe en laat ze ongeveer 8 minuten koken totdat ze beetgaar zijn.
  • Verhit ondertussen een scheut olijfolie in een koekenpan en bak daarin de spekreepjes uit, voeg na ongeveer 5 minuten de gesnipperde ui toe.
  • Giet de spruitjes af en laat ze even uitlekken in een vergiet.
  • Voeg de spruiten toe aan de spekreepjes en bak het geheel op middelhoog vuur nog ongeveer twee minuten (even proeven graag of ze gaar zijn :-)).
  • Bestrooi met geraspte kaas en schep het geheel nog even een keer om totdat de kaas gesmolten is.
  • Indien nodig breng je het nog op smaak met peper.
Geef een reactie

