Brownietaartje

Op de melodie van Mega Mindy, zing je mee?
Is het een taartje? Is het een brownie?
Nee, ik weet het niet!
Het is wel ontzettend lekker, zoals je op de foto ziet! 
Geïnspireerd door mijn oudste dochter die voor haar les biologie een dessert moest maken dook ik met mijn jongste dochter de keuken in. Ik ben niet snel tevreden als het om een stuk chocoladetaart of brownie gaat. Ik heb één keer in mijn leven zo’n geweldig stuk brownie gegeten dat niets daar aan kan tippen. Ik heb een paar van mijn favoriete recepten met elkaar gecombineerd en daar kwam dit uit. En ik kan je vertellen, ik ben zeer tevreden! Maar, hoe gaan we dit beestje noemen? Het is het allebei net niet. Hier noemen we het dus maar een brownietaartje.

Brownietaart

Nodig:

  • 125 gram roomboter
  • 50 milliliter zonnebloemolie
  • 125 gram pure chocolade van goede kwaliteit
  • 50 gram witte chocolade
  • 1 eetlepel cacao (kan achterwege gelaten worden)
  • 3 eieren
  • 100 gram witte basterdsuiker
  • 100 gram zelfrijzend bakmeel
  • 60 gram frambozen (eventueel diepvries)
  • 60 gram bosbessen (eventueel diepvries)
  • mespunt zout
  • bakpapier
  • taartvorm met een doorsnede van 20 centimeter

Doen:

  • Verwarm de oven voor op 170 graden (geen hete lucht).
  • Doe de boter in een steelpan en laat deze voorzichtig smelten.
  • Neem de pan van het vuur en voeg de gebroken stukken pure chocolade toe en roer dit om tot het geheel gesmolten is.
  • Voeg de zonnebloemolie aan het chocolademengsel toe en roer dit even door.
  • Doe de eieren in een grote kom en klop dit met de mixer ongeveer 3 minuten tot het een luchtig geheel wordt.
  • Voeg beetje voor beetje de suiker toe en blijf mixen totdat de suiker is opgenomen door het beslag.
  • Schep de gesmolten chocolade al roerend bij het eimengsel.
  • Zeef het bakmeel, cacao en het zout boven het beslag en roer het door met een spatel totdat je een egaal en luchtig beslag hebt.
  • Hak de witte chocolade in stukjes.
  • Voeg 2/3 van de frambozen, bosbessen en witte chocolade toe aan het beslag en schep dit even door.
  • Vet de bakvorm in en bekleed de bodem met bakpapier.
  • Schep het beslag in de bakvorm en verdeel de rest van de frambozen, bosbessen en witte chocolade erover.
  • Bak dit ongeveer 30 tot 35 minuten in de oven.
  • Laat het brownietaartje (als het lukt) twee uur afkoelen in de vorm.

Tip:

  • Voeg nog wat gehakte walnoten toe.
  • Ook leuk als dessert met een bolletje vanille-ijs of frambozensorbet.
  • Mijn oven is jouw oven niet! Controleer de gaarheid met een prikker. In het middag mag hij best nog een beetje zacht zijn, na het afkoelen plakt alles wel weer aan elkaar :-).
