Bietenstamppot met geitenkaas

Manlief vroeg om bietjes. Gewoon bietjes met een gesnipperd uitje, aardappels en een speklapje. Ik ben geen bietenfan (nog niet) dus zocht ik naar iets anders. Op de blog van Brenda Kookt kwam ik dit recept voor bietenstamppot tegen. De feta vervangen door geitenkaas en al zeg ik het zelf, een smakelijk recept! Ohh… en manlief kreeg de bietjes zoals hij dat graag wilde :-).

Bietenstamppot met geitenkaas

Nodig voor 4 personen:

  • 1000 gram aardappelen (iets kruimig), geschild en in gelijke stukken
  • 1000 gram voorgekookte rode bieten, in blokjes gesneden
  • 2 uien, in blokjes gesneden
  • 2 theelepel tijm (desgewenst)
  • flinke scheut balsamico azijn
  • 250 gram spekreepjes
  • 150 tot 200 gram geitenkaas
  • klontje roomboter
  • scheutje melk
  • zout en peper

Doen:

  • Kook de aardappelen in ruim water met wat zout in ongeveer 20 minuten gaar.
  • Fruit de uitjes in een koekenpan met een beetje boter. Voeg tijm en balsamico bij
    en laat dit met een deksel op de pan ongeveer 20 minuten stoven. Bij het uitwerken van dit recept bedenk ik me dat ik helemaal geen deksel heb gebruikt, dat werkt dus ook :-).
  • Bak de spekreepjes krokant in een koekenpan.
  • Verwarm de blokjes bieten in een andere pan.
  • Controleer of de aardappelen gaar zijn en stamp ze fijn met een klontje boter en een scheutje melk.
  •  Roer de bietjes en uien er door en de helft van de geitenkaas. Breng op smaak met zout en peper. Schep over in een grote schaal en garneer met de overgebleven geitenkaas.

Tips:

  • Je kunt natuurlijk ook verse bieten gebruiken, dit kost iets meer tijd. Was de bieten en kook ze met schil in ongeveer 1 uur gaar. Spoel ze af en schil/pel de bieten en snijdt ze in blokjes.
  • De geitenkaas kan ook vervangen worden door feta.
