Wafels van Rudolph

“Wie heeft er een wafelijzer te leen voor een markt op school?” Dat was het bericht van een Facebookvriend. Na een hele snelle ‘ikke’ bedacht ik mij dat het apparaat al een paar jaar in de kast stond, stond hij er eigenlijk nog wel? Ja, hij stond er wel maar deed hij het nog? Tijd voor een test. In veel recepten (voornamelijk van Belgische koks) wordt verse gist gebruikt, volgens hen een ‘must’. Aangezien ik een luie dag had en geen zin had om op mijn fiets te stappen heb ik gezocht naar een een recept met ingrediënten die ik in huis had. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Rudolph van Veen. Toch een heel klein beetje gesmokkeld. 🙂

Wafels.JPG

Nodig voor 6 tot 8 stuks:

  • 75 gram boter
  • 1  vanillestokje
  • 1  citroen
  • 1  sinaasappel
  • 250 g crème fraîche
  • 75 g suiker
  • 1 mespuntje zout
  • 2  eieren
  • 3  eidooiers
  • 250 g bloem

Een citroen en sinaasappel had ik niet in huis, ik had wel citroenrasp van Dr. Oetker staan, daar heb ik een flinke theelepel van gebruikt. Het vanillestokje had ik ook niet, wel heb ik altijd een pot suiker in huis waar gebruikte vanillestokjes in zitten, dus het vanillestokje vervangen door vanillesuiker.

Doen:

  • Verwarm het wafelijzer voor.
  • Smelt de boter.
  • Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
  • Rasp de schil van de citroen en sinaasappel.
  • Meng met een garde de crème fraîche met de suiker, vanillemerg, citroen- en sinaasappelrasp, zout, eieren en eidooiers.
  • Roer de bloem en de boter erdoor.
  • Schep met een ijsknijper een beetje beslag in het wafelijzer en bak de wafels in circa 4 tot 5 minuten goudbruin.

Tip:

  • Een wafel met poedersuiker is al lekker. Met aardbeien of  warme kersen en slagroom maak je hem nog lekkerder! Een bolletje ijs erbij en je hebt meteen een nagerecht!

 

